چگونه از تثبیت کننده ولتاژ استفاده کنیم؟

چگونه از تثبیت کننده ولتاژ استفاده کنیم؟

تثبیت‌کننده ولتاژ یک دستگاه یا مدار در منبع تغذیه است که به طور خودکار ولتاژ خروجی را تنظیم می‌کند. این دستگاه برای ثابت نگه داشتن ولتاژی که ممکن است نوسانات زیادی داشته باشد، استفاده می‌شود تا تجهیزات الکتریکی بتوانند به درستی کار کنند. با استفاده از تثبیت‌کننده ولتاژ، وسایل الکتریکی در محدوده ولتاژ مناسب و استاندارد خود به کار می‌افتند.

راهنمای استفاده از تثبیت کننده ولتاژ

ابتدا بسته را باز کرده و بررسی کنید که آیا بخش‌های مختلف تثبیت‌کننده مثل محفظه، کنتور، کلید، چراغ نشانگر، دکمه و ترمینال سیم‌کشی سالم هستند یا نه. فقط از قطعات سالم استفاده کنید.

ترمینال ورودی را به برد توزیع برق وصل کنید و فیوز مناسب با توان تثبیت‌کننده را نصب کنید تا از ایمنی برق مطمئن شوید.

منبع تغذیه دستگاه‌های الکتریکی را به خروجی تثبیت‌کننده وصل کنید. مطمئن شوید که ولتاژ دستگاه ۲۲۰ یا ۱۱۰ ولت است و اشتباه وصل نکنید.

ابتدا کلید برق تثبیت‌کننده را روشن کنید. چراغ‌های نشانگر کار و تأخیر روشن می‌شوند و پس از ۳ تا ۷ ثانیه برق وصل می‌شود. بررسی کنید که آیا چراغ نشانگر ولتاژ ۲۲۰ ولت را نشان می‌دهد یا نه. وقتی ولتاژ خروجی به حالت عادی (حدود ۲۲۰ ولت) رسید، کلید برق دستگاه‌های الکتریکی را روشن کنید. تثبیت‌کننده ولتاژ به‌طور خودکار ولتاژ را تنظیم و برق را به صورت عادی تأمین می‌کند.

سیم متصل به تثبیت‌کننده ولتاژ باید به اندازه کافی ضخیم باشد تا از گرم شدن و افت ولتاژ جلوگیری کند. برای تثبیت‌کننده‌هایی با ظرفیت بیش از ۲ کیلوولت‌آمپر، از سیم مسی استفاده کنید و پیچ‌های ترمینال را محکم ببندید تا اتصالات گرم نشوند.

در تثبیت‌کننده ولتاژ سه فاز، ترمینال‌های A، B و C به خطوط فاز ورودی و ترمینال‌های X، Y و Z به بار وصل می‌شوند. ترمینال‌های میانی به خط نول مشترک متصل می‌شوند. سیم‌کشی تثبیت‌کننده تک‌فاز مطابق با پوشش ترمینال انجام می‌شود.

دکمه تشخیص ولتاژ روی پانل تثبیت‌کننده سه فاز، ولتاژ خطوط فاز AB و AC (۳۸۰ ولت) را نشان می‌دهد. با این دکمه می‌توانید بررسی کنید که ولتاژها در حالت عادی هستند یا نه.

برای استفاده از تثبیت‌کننده‌های تک‌فاز یا سه‌فاز، پس از اتصال تمام خطوط ورودی و خروجی، ابتدا کلید برق دستگاه‌های برقی را خاموش کرده و سپس تثبیت‌کننده ولتاژ را روشن کنید. پس از اطمینان از نرمال بودن ولتاژ خروجی، کلید برق دستگاه را روشن کنید.

دستگاه ایمنی تثبیت کننده ولتاژ

تثبیت‌کننده ولتاژ زیر ۳ کیلوولت‌آمپر (مانند تثبیت‌کننده ۵۰۰ ولت آمپر برای خانه) از فیوز برای محافظت در برابر اضافه بار یا اتصال کوتاه استفاده می‌کند. تثبیت‌کننده‌های بالای ۵ کیلوولت‌آمپر از قطع‌کننده مدار یا کلید هوای کوچک برای این کار استفاده می‌کنند. هنگام استفاده، باید دستگاه‌های بار و تنظیم ولتاژ خاموش باشند.

حفاظت از اضافه ولتاژ ایجاد شده توسط تثبیت کننده ولتاژ 

اگر ولتاژ خروجی از حد مجاز تثبیت‌کننده بیشتر شود (این حد معمولاً در کارخانه روی ۲۵۰ ولت ± ۵ تنظیم می‌شود)، تثبیت‌کننده به‌طور خودکار ولتاژ را قطع می‌کند و چراغ هشدار روشن می‌شود. در این حالت، کاربر باید فوراً منبع برق یا تثبیت‌کننده را خاموش کرده و مشکل را بررسی کند.

اگر هنگام کار تثبیت‌کننده ولتاژ خروجی دچار نوسان شود، ممکن است بار خازنی یا القایی زیاد باشد. کاربر می‌تواند با تنظیم سوئیچ روی برد مدار در شاسی، نوسان را برطرف کند (لطفاً قبل از تنظیم، دستگاه را خاموش کنید). سوئیچ در حالت عادی تنظیم شده و نباید بدون اجازه جابه‌جا شود. اگر نوسان برطرف نشد، ممکن است به دلیل مقاومت بالای سیم یا اعوجاج شکل موج ورودی باشد. لطفاً سیم‌کشی و کیفیت اتصالات را بررسی و اصلاح کنید.

اگر تثبیت‌کننده پس از روشن شدن در حالت حفاظتی باقی می‌ماند، بررسی کنید که آیا پتانسیومتر به درستی تنظیم شده و آیا ولتاژ شبکه از محدوده کاری تثبیت‌کننده بیشتر است یا نه. پس از تثبیت ولتاژ خروجی، می‌توانید تجهیزات الکتریکی را روشن کنید و سپس برق را خاموش کنید و به ترتیب معکوس عمل کنید.


استابلايزر-استابيلايزر-ترانس

دیدگاه ها

هنوز دیدگاهی برای این محصول ثبت نشده است.. شما اولین نفر باشید که دیدگاه خود را ثبت میکنید...

دیدگاه خود را بنویسید

فروشگاه استابیلایزر